تبلیغات
* یا صاحب الزمان (علیه السلام) ادرکنی* - حقوق امام زمان(ع)
* یا صاحب الزمان (علیه السلام) ادرکنی*
نوشته شده در تاریخ جمعه 30 اردیبهشت 1390 توسط علی | نظرات ()

«ما پیشوایان اهل اسلام و حجّت‌های خدا بر جهانیان و سروران مؤمنان، رهبران رو سفیدان و سرپرستان مؤمنان هستیم. ما امانی برای ساكنان زمین هستیم، همچنان كه ستارگان، امانی برای اهل آسمان هستند. ما كسانی هستیم كه خداوند به وسیلة ما، آسمان را از اینكه جز به اذن او بر زمین افتد، نگه می‌دارد و به وسیلة ما، زمین را از اینكه ساكنانش را پریشان سازد، حفظ می‌كند و به وسیلة ما، باران را فرو می‌فرستد، رحمتش را جاری می‌سازد و بركات زمین را خارج می‌كند. اگر یكی از ما در زمین نباشیم، زمین ساكنانش را در كام خود فرو می‌برد.»

بقیه متن در ادامه ی مطلب...
از میان همة حقوق گوناگونی كه در آموزه‌های اسلامی بر ادای آنها تأكید شده است، پس از حقّ خدای متعال، هیچ حقّی به بزرگی حقّی كه امامان و پیشوایان معصوم دین(ع) بر عهدة‌ ما دارند، نیست؛ زیرا هیچ كس به اندازة آنها در زندگی ما نقش ندارد و استمرار زندگی ما بدون وجود آنان امكان‌پذیر نیست.

برای روشن شدن این موضوع، به روایتی از امام صادق(ع) كه از پدر ارجمندش، امام باقر(ع) و از جدّ بزرگوارش، امام‌سجّاد(ع) نقل كرده است، اشاره می‌كنیم. در این روایت چنین می‌خوانیم:

«ما پیشوایان اهل اسلام و حجّت‌های خدا بر جهانیان و سروران مؤمنان، رهبران رو سفیدان و سرپرستان مؤمنان هستیم. ما امانی برای ساكنان زمین هستیم، همچنان كه ستارگان، امانی برای اهل آسمان هستند. ما كسانی هستیم كه خداوند به وسیلة ما، آسمان را از اینكه جز به اذن او بر زمین افتد، نگه می‌دارد و به وسیلة ما، زمین را از اینكه ساكنانش را پریشان سازد، حفظ می‌كند و به وسیلة ما، باران را فرو می‌فرستد، رحمتش را جاری می‌سازد و بركات زمین را خارج می‌كند. اگر یكی از ما در زمین نباشیم، زمین ساكنانش را در كام خود فرو می‌برد.» سپس فرمود: «زمین از زمانی كه خدا، آدم را آفرید، هیچ گاه از حجّت خدا خالی نبوده است، خواه این حجّت، آشكار و شناخته شده باشد، خواه غایب و از دیده‌ها پنهان و تا برپایی رستاخیز نیز زمین از حجّت خدا خالی نمی‌ماند، اگر این گونه نبود، خدا پرستیده نمی‌شد.»1

به دلیل همین عظمت حقوق امام(ع) است كه در دعای ندبه از خدا می‌خواهیم كه ما را در ادای این حقوق یاری كند:
«خداوندا! ... ما را در راه ادای حقوق او (امام مهدی(ع))، تلاش در پیروی از او و دوری از مخالفت او یاری كن و با خشنودی او بر ما منّت گذار.»2
پس از این مقدّمه، برای آشنایی بیشتر با حقوق امام زمان(ع) برخی از روایاتی را كه در این زمینه به دست ما رسیده است، به اجمال بررسی می‌كنیم:

1. ضرورت ادای حقوق امام(ع)
در این زمینه روایات فراوانی از پیامبر اعظم(ع) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) وارد شده است كه در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌كنیم.3
رسول اكرم(ص) در روایتی می‌فرماید:
«سوگند به آنكه جانم در دست اوست، هیچ بنده‌ای را كردارش سود نرساند، مگر در پرتو شناخت حقّ ما.»4
امام صادق(ع) نیز در همین زمینه می‌فرماید:
«خداوند عزّوجلّ به وسیلة پیشوایان هدایت از خاندان پیامبر ما، دینش را آشكار ساخت و به وسیلة ایشان راهش را روشن نمود و به واسطة آنان چشمه‌های پنهان دانش خود را گشود. پس، از امّت محمّد ـ كه درود خدا بر او و خاندانش باد ـ هركس كه حقّ واجب امامش را بشناسد؛ مزّة ایمانش را بچشد و به ارزش دل‌پذیریِ اسلام خود پی‌برد.»5

2. حقوق امام عصر(ع)
پیشوایان معصوم دین(ع) حقوق گوناگونی برعهدة ما دارند كه بررسی تفصیلی همة این حقوق، مجالی گسترده می‌طلبد، در این مجال به برخی از مهم‌ترین این حقوق اشاره می‌كنیم:

الف. دوست داشتن
رسول اكرم(ص) در ازای زحمات فراوانی كه در راه ارشاد و هدایت مردم پذیرا شد، تنها یك چیز از مردم درخواست كرد و آن دوستی خویشاوندان خود بود. قرآن كریم دراین‌باره می‌فرماید:
«قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى؛6 بگو به ازای آن [رسالت]، پاداشی از شما خواستار نیستم، مگر دوستی دربارة خویشاوندان.»

امام باقر(ع) در پاسخ شخصی كه از ایشان دربارة تفسیر این آیه پرسیده بود، می‌فرماید:
«به خدا سوگند كه این [دوستی]، فریضه‌ای است كه خداوند نسبت به اهل بیت محمّد بر عهدة بندگان نهاده است.»7
احادیث دیگری نیز در این زمینه وارد شده است كه به جهت رعایت اختصار به همین مقدار بسنده می‌كنیم.8

ب. تمسّك جستن
بی‌تردید در تندباد حوادث روزگار و به هنگام برخاستن توفان‌های سهمگین، تنها با چنگ زدن به «دستگیره‌ای محكم» ‌می‌توان از درافتادن به وادی گمراهی، در امان ماند و راه هدایت و رستگاری را بازشناخت.
قرآن كریم از این دستگیرة محكم، گاه با تعبیر «عرو\ الوثقی؛ دستاویز استوار»9 و گاه با تعبیر «حبل الله؛ ریسمان خدا» 10 یاد كرده است.

به تصریح روایات، این دستگیرة محكم تنها اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) هستند و به همین دلیل همة اهل ایمان موظّف شده‌اند كه تنها به آنها تمسّك جویند.

امام علی(ع) در این باره می‌فرماید:
«رسول خدا ـ كه ‌درود خدا بر او و خاندانش باد ـ به من فرمود: «ای علی...! شما حجّت خدا بر خلق او و آن دستگیرة محكم هستید كه هركس بدان چنگ زند، هدایت شود و هركه رهایش كند، گمراه گردد.»11

از امام صادق(ع) نیز در این باره چنین روایت شده است:
«دروغ می‌گوید كسی كه مدّعی است ما را شناخته، ولی به دامن دیگران چنگ آویخته است.»12

گفتنی است، برخی از اهل تحقیق معتقدند: احادیثی كه بر وجوب تمسّك به اهل بیت دلالت دارند، بیش از حدّ تواترند.13

ج. دوستی با دوستان و دشمنی با دشمنان
آنگاه ما در ادّعای دوستی با اهل بیت عصمت و طهارت(ع) صادق هستیم كه دوستان آنها را دوست بداریم و با دشمنان آنها دشمنی كنیم. از این رو در روایات، دوستی با دوستان اهل بیت(ع) و دشمنی با دشمنان آنها، یكی از حقوق امامان معصوم(ع) برشمرده شده و بسیار بر آن تأكید شده است.

پیامبر خاتم(ص) در این باره می‌فرماید:
«هر كس دوست دارد كه بركشتی نجات بنشیند و به دستگیرة محكم چنگ آویزد و ریسمان استوار خدا را بگیرد، باید پس از من، علی را دوست بدارد و با دشمن او دشمنی كند و امامان هدایتگر از نسل او را به پیشوایی بپذیرد؛ زیرا آنان پس از من جانشینان و اوصیای من و حجّت خدا بر خلقند و سروران امّت هستند و پرهیزگاران را به سوی بهشت می‌برند. حزب آنها، حزب من و حزب من، حزب خداست و حزب دشمنان آنان، حزب شیطان است.»14

د. پذیرفتن ولایت
به تصریح روایات، در آموزه‌های اسلامی هیچ موضوعی به اندازة موضوع ولایت، تأكید نشده است15 و به همین دلیل می‌توان گفت، پذیرش ولایت و سرپرستی امامان معصوم(ع) یكی از مهم‌ترین حقوق آنهاست. در روایتی كه از پیامبر اعظم(ص) نقل شده است، در این زمینه چنین می‌خوانیم:
«هركس دوست دارد كه مانند من زندگی و چون من بمیرد و به بهشتی كه پرودگارم مرا وعده داده است، وارد شود، پس باید ولایت علی‌ّ بن ابی‌طالب و وارثان پاك او را كه پس از من، امامان هدایتگر و چراغ‌های تاریكی‌ها هستند، بپذیرد؛ زیرا آنها هرگز شما را از راه راست به كج‌راهة گمراهی نمی‌كشانند.» 16

امام علی(ع) نیز در این باره می‌فرماید:
«ما را برعهدة مردم، حقّ فرمانبری و ولایت است و برای این كار، از خداوند سبحان پاداش نیك خواهند گرفت.»17

ه‍ . مقدّم داشتن
به دلیل برتری‌ها و ویژگی‌های بی‌مانندی كه خدای متعال به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) ارزانی داشته، سزاوار است كه آنها در همة‌ زمینه‌ها بر همگان مقدّم داشته شوند و هیچ كس بر آنها ترجیح داده نشود. به این موضوع نیز به عنوان یكی از حقوق امامان معصوم(ع)، در روایات بسیار توجّه شده و از جمله در روایتی كه از پیامبر اكرم(ص) نقل شده، چنین آمده است:
«خدای متعال ذرّیة هر پیامبری را از پشت خود او قرار داده است، ولی ذرّیة مرا از پشت علیّ بن ابی‌طالب(ع) ... پس آنان را پیشرو قرار دهید و از ایشان جلو نیفتید؛ زیرا آنان در خردسالی، بردبارترین شما هستند و در بزرگی، داناترینتان. بنابراین، از آنها پیروی كنید؛ چرا كه ایشان شما را به گمراهی نمی‌كشانند و از راه راست بیرونتان نمی‌برند.»18

و. پیروی كردن
امامان معصوم(ع) در علم، تقوا، شجاعت، سیاست، سخاوت، كرامت و دیگر صفات پسندیدة اخلاقی، سرآمد اهل روزگار هستند و به همین دلیل، مردم باید آنان را پیشوا و مقتدای خود سازند و در همة امور به آنها اقتدا كنند. پیامبر اكرم(ص) در این باره
می‌فرماید:
«هر كس خوشحال می‌شود مانند من زندگی كند و مانند من از دنیا برود و در بهشت برینی كه پروردگارم آن را كاشته است، ساكن شود، باید پس از من، علی را دوست دارد و به امامان پس از من اقتدا كند؛ زیرا آنان عترت من هستند، از طینت من آفریده شده‌اند و از فهم و دانش روزی شده‌اند.»19

ز. گرامی داشتن
پیامبر اعظم(ص) همواره بر ضرورت گرامی داشتن اهل بیت طاهرین خود(ع) تأكید می‌كرد و امّت خود را از آزار و اذیّت آنان برحذر می‌داشت. به همین دلیل می‌توان گفت كه یكی از حقوق قطعی و مسلّم امامان معصوم(ع) گرامی‌ داشتن، عزیز شمردن و خوار نساختن آنان است.
در روایتی كه ابن عبّاس نقل كرده، در این زمینه چنین آمده است:
رسول خدا ـ كه درود خدا بر او و خاندانش باد ـ بر منبر رفت و برایمان سخنرانی كرد و مردم جمع شدند. آن حضرت فرمود: «ای مردم! شما [در روز قیامت] گرد آورده خواهید شد و دربارة ثقلین از شما خواهند پرسید. پس مواظب باشید كه پس از من با آنان چگونه عمل می‌كنید. آنان، اهل بیت من هستند. هركه ایشان را آزار دهد، مرا آزار داده و هركه به ایشان ستم كند، به من ستم كرده است. هركه ایشان را خوار دارد، مرا خوار داشته و هركه ایشان را عزیز شمارد، مرا عزیز شمرده است. هركه ایشان را یاری دهد، مرا یاری داده و هركه ایشان را تنها و بی‌یاور گذراد، مرا تنها و بی‌یاور گذاشته است.»20

ح. ادا كردن حقوق مالی
خداوند متعال در قرآن كریم، حقوق مالی  مشخّصی را برای پیامبر اكرم(ص)‌ و خویشاوندان او در نظر گرفته است كه در اصطلاح از آن تعبیر به «خمس» می‌شود:
«وَاعْلَمُواْ أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَیْءٍ فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِی الْقُرْبَى وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاكِینِ وَابْنِ السَّبِیل؛ بدانید كه هر چیزی را به غنیمت گرفتید، یك پنجم آن برای خدا و پیامبر و از آن خویشاوندان [او] و یتیمان و بینوایان و در راه ماندگان است.»21
در زمینة وجوب ادای خمس، به عنوان یكی از حقوق مالی امامان معصوم(ع) روایات فراوانی رسیده است كه از آن جمله می‌توان به روایت زیر كه از امام سجّاد(ع) نقل شده است، اشاره كرد.

ابن دیلمی نقل می‌كند كه علیّ بن الحسین(ع) به مردی از اهل شام فرمود: «آیا در سورة انفال نخوانده‌ای كه «بدانید كه هر چیزی را به غنیمت گرفتید، یك پنجم آن برای خدا و پیامبر و ... است؟» عرض كرد: چرا. پس شما، همانان هستید؟ فرمود: «آری.»22

امام عصر(ع) در یكی از توقیعات خود، مردم را از كوتاهی در ادای حقوق مالی اهل بیت(ع) برحذر داشته است و می‌فرماید:
«هركس به ناحق چیزی از اموال ما را تصاحب كند، به راستی درون خویش را از آتش انباشته است و به زودی به رو در آتش افكنده خواهد شد.»23

آن حضرت همچنین دربارة‌ فلسفة پرداخت خمس می‌فرماید:
«اموال شما را نمی‌پذیریم مگر به دلیل اینكه پاك شوید، پس هر كه می‌خواهد، بپردازد و هركس می‌خواهد، نپردازد.»24

ط. پیش‌كش كردن مال
چنانكه در مقدّمة این مبحث یادآور شدیم، همة فیض‌های مادّی و معنوی و همة نعمت‌های دنیوی و اخروی كه ما از آنها بهره‌مندیم، به بركت وجود اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است و از همین رو شایسته است كه ما به هر طریق ممكن سپاس خود را به پیشگاه این بزرگواران عرضه و به هر بهانه‌ای مهر و محبّت خود را به آنان اعلام كنیم. اگرچه آنها از سپاس، مهر و محبّت ما كاملاً بی‌نیازند.

یكی از این راه‌ها، پیش‌كش كردن مال به پیشگاه حضرات معصومان(ع) است كه در اصطلاح از آن به «صله دادن» تعبیر می‌شود.

در روایتی كه از امام صادق(ع) نقل شده در این زمینه چنین آمده است:
«صله دادنِ از اموال خود به آل محمّد را فرو مگذارید. هركه داراست به قدر دارای‌اش [صله دهد] و هركه نادار است به فراخور ناداری‌اش. هركه می‌خواهد خداوند، مهم‌ترین حاجت‌هایی را كه از خدا می‌خواهد، برآورده سازد، از مال خود، آنچه را بیشتر از همه مورد نیاز اوست، به آل محمّد و شیعیان آنان صله دهد.»25

چنانكه از روایت یاد شده هم به دست می‌آید، مراد از صله دادن، این نیست كه مالی را به طور مستقیم به اهل بیت(ع) پیش‌كش كنیم، بلكه منظور این است كه ما به قصد خشنودی این خاندان، اموال خود را در راه‌هایی كه آنها می‌پسندند، به ویژه در راه دستگیری از شیعیان درمانده كه یتیمان آل‌محمّد(ع) به شمار می‌آیند، هزینه كنیم.

ی. فرستادن صلوات
یكی دیگر از حقوق امامان معصوم(ع) درود و صلوات فرستادن بر آنهاست. در این زمینه نیز روایات فراوانی وارد شده است كه در اینجا به دو روایت بسنده می‌كنیم.

از رسول خاتم(ص) روایت شده است كه فرمود: «هركه نمازی بخواند و در آن بر من و اهل بیتم صلوات نفرستد، نمازش پذیرفته نمی‌شود.»26

امام صادق(ع) نیز در این باره می‌فرماید: «پدرم مردی را دید كه به كعبه آویخته و می‌گوید: اللهمّ صلّ علی محمّد. پدرم به او فرمود: «ای بندة خدا! آن را ناقص مگو. حقّ ما را ضایع مگردان. بگو: اللهمّ صل علی محمّد و اهل بیته.»27

ك. یاد كردن
از آنجا كه یاد كردن از اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و بیان فضایل و صفات برجستة آنها، موجب زنده شدن مكتب اهل‌بیت(ع) و جلا یافتن دل‌های ما می‌شود، در روایات سفارش‌های فراوانی به این موضوع شده است. در یكی از این روایات، امام صادق(ع) خطاب به داوود بن سرحان می‌فرماید:
«ای داوود! سلام مرا به دوستدارانم برسان و آنچه را می‌گویم، به آنان ابلاغ كن. رحمت خدا بر آن بنده‌ای كه با دیگری گرد آید و دو نفری دربارة‌ امر ما گفت‌وگو كنند كه در این حال، سومین نفر آنان فرشته‌ای است كه برای آن دو آمرزش می‌طلبد. هیچ دو نفری گرد هم ‌نیامدند و از ما یاد نكردند، مگر اینكه خداوند متعال، به وجود آنان بر فرشتگان بالید. پس هرگاه گرد هم آمدید، به ذكر مشغول شوید؛ زیرا گردهم‌آیی و مذاكرة شما با یكدیگر باعث زنده شدن ما می‌شود. بهترین مردم بعد از ما كسی است كه دربارة امر ما مذاكره كند و به یاد و نام ما، فراخواند.»28

در پایان آرزو می‌كنیم كه خداوند به همة ما توفیق شناخت و ادای كامل حقوق اهل بیت عصمت و طهارت(ع)؛ به ویژه امام‌عصر(ع) را ارزانی فرماید و در دنیا و آخرت ما را از فیض وجود این بزرگواران بهره‌مند سازد.
آمین یا ربّ العالمین

ماهنامه موعود شماره 121


پی‌نوشت‌ها:
1. لطف الله صافی گلپایگانی، منتخب الأثر، ص 268، ح 638.
2. محمّد باقر مجلسی، بحارالانوار، ج 99، ص 109.
3. برای مطالعة بیشتر در این زمینه ر.ك: محمّد محمّدی ری‌شهری، اهل بیت(ع) در قرآن و حدیث، ترجمة حمیدرضا شیخی و حمیدرضا آژیر، ج 2، صص 540 ـ 549.
4. همان، ص 541، ح 781.
5. همان، ص 543، ح 768.
6. سورة شوری(42)، آیة 23.
7. اهل بیت(ع) در قرآن و حدیث، ج 2، ص 556، ح 819.
8. ر.ك: همان، صص 551 و 559.
9. ر.ك: سورة بقره(2)، آیة 256 و سورة لقمان(31)، آیة 22.
10. ر. ك: سورة آل عمران(3)، آیة 103.
11. اهل بیت(ع) در قرآن و حدیث، ج 2، ص 561، ح 834.
12. همان، ص 565، ح 845.
13. ر.ك: همان، ص 565.
14. همان، ص 561، ح 832.
15. ر.ك: محمّد بن یعقوب كلینی، الكافی، ج2، ص 18، ح 3.
16. اهل بیت(ع) در قرآن و حدیث، ج 2، ص 567، ح 849.
17. همان، ص 568، ح 856.
18. همان، ص 575، ح 869.
19. همان، ص 577، ح 874.
20. همان، ص 583، ح 885.
21. سورة انفال(8)، آیة 41.
22. اهل بیت(ع) در قرآن و حدیث، ص 585، ح 891.
23. محمّد باقر مجلسی، بحارالانوار، ج 53، ص 183، ح 11.
24. همان، ص 180، ح 10.
25. اهل بیت(ع) در قرآن و حدیث، ص 587، ح 898.
26. همان، ص 589، ح 904.
27. همان، ح 903.
28. همان، ص 591، ح 910.

درباره وبلاگ

* طالب سبزم نه آن سبز ریا * سبز هم بازیچه شد ، مهدی (ع) بیا *

با سلام خدمت همه ی شما بزرگواران ، امیدوارم موضوعاتی را که در این وبلاگ عرضه میشود مورد قبول اقا امام زمان (ع) واقع شود ، ان شاءالله

چــه روزها که یک به یک غروب شد، نیآمدی

چه اشکها که در گلو، رسوب شد نیآمدی



خلیل آتـشین سخن، تــبر به دوش بت شکن

خدای ما دوباره سنگ و چوب شد نیآمدی



برای ما که خسته ایم و دل شکسته ایم، نه

برای عده ای، ولی چه خوب شد نیآمدی!



تــمــام طـول هـفته را در انـتـظــار جمعه ام

دوبـاره صبح، ظهر، نه، غروب شد نیآمدی



عمریست كه از حضور او جاماندیم

در خلوت سرد خویش تنها ماندیم

او منتظر است كه ما برگردیم

ماییم كه در غیبت كبری ماندیم

اللهم عجل لولیك الفرج


پست الکترونیک
تماس با مدیر
RSS
ATOM
آخرین مطالب
جستجو
آرشیو مطالب
نظر سنجی
کدام گزینه را بیشتر در این وبلاگ میپسندید؟







نویسندگان
پیوند ها
دانشنامه مهدویت
 
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
لوگوی دوستان

برای کمک نقدی به ایتام نیازمند به صورت انلاین و اینترنتی ، میتوانید بر روی بنر های زیر کلیک کنید و مبلغ خود را از طریق اینترنت به حساب یکی از موسسات خیریه زیر واریز کنید:

صابرین
امام صادق(ع) فرموده‌اند : ایمان خود را قبل از ظهور تكمیل كنید چون در لحظات ظهور ایمانها به سختی مورد امتحان و ابتلاء قرار می‌گیرند. (كافی/1/370/6 ؛ كمال‌الدین/1/18) امام زمان عجل الله تعالی فرجه به یکی از دوستان خود که از آن حضرت پرسیده بود: آقاجان! قربانتان بشوم,چرا با اینکه ما این همه دعای فرج را می خوانیم شما نمی آیید , فرمودند :"شما که دعای فرج را نمی خوانید!شما دعای سلامتی من را می خوانید(یعنی اللهم کن لولیک الحجة بن الحسن .... ) شما باید دعای الهی عظم البلاء را زیاد بخوانید." بحار الانوار ج99 ص119
فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَیَمَّمُوا صَعِیدًا طَیِّبًا. سوره نساء/ایه ۴۴ “در این حال، آب (برای وضو یا غسل) نیافتید، با خاک پاکی تیمّم کنید!” آیا خدایی که برای آب وضو جانشین قرار داده، ممکن است برای زمان غیبت حجتش جانشین قرار نداده باشد؟ ولایت فقیه همان ولایت رسول الله است ، قضیه ولایت فقیه یك چیزی نیست كه مجلس خبرگان ایجاد كرده باشد ، ولایت فقیه چیزی است كه خدای تبارك و تعالی درست كرده است ، همان ولایت رسول الله است. اینها از ولایت رسول الله هم می ترسند ، خدا او (ولی فقیه) را ولی امر قرار داده است( حضرت امام خمینی(ره) )

نظر مشترک عمده ی محققین درباره ی زمان ظهور: علی رغم وقوع تعداد زیادی از علائم ظهور تا عصر حاضر و علی رغم این که دوران حاضر یکی از شبیه ترین ادوار به دوره ی عصر ظهور توصیف شده در روایات است، اما دست خداوند متعال در زمینه ی تعویق یا تسریع امر ظهور بسته نیست و چه بسا با کوتاهی و تعلل شیعیان منتظر و زمینه سازان ظهور، خداوند متعال زمان ظهور را به تعویق بیندازد. در واقع همان خداوندی که پازل نشانه های ظهور را در عصر حاضر در کنار یکدیگر چیده است، به همان اندازه و بلکه بیشتر قدرت دارد تا در صورتی که منتظران بی لیاقتی نشان دادند، در امر زمان ظهور « بداء » حاصل نماید و امر ظهور را به زمان دیگری موکول فرماید و در زمان های آینده نیز افرادی مشابه افراد عصر حاضر و نشانه هایی همچون نشانه های عصر حاضر بیافریند و ظهور را به آینده ای دورتر یا حتی نزدیک تر موکول نماید.
PageRank Checking Icon اخرین اخبار